Forebyg mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at lindre

Har du ofte issues med din ryg? I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne undgå rygsmerter. Denne tekst er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige virke!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  1. Bevæg dig mere normalt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælp til at bevæge sig mere (find mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Styrk din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Træn din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft rigtigt – Det kan du se mere info om her hos BFA
  7. Lav muskelpumpeøvelser
  8. Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem du kan finde på her på guiden til billige kontorstole

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne på den her side. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De har en uddannelse og erfaring i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *